Two Fires: Burning Bright | FESTIVALPHOTO

Two Fires: Burning Bright

Review617_Two_Fires_BB

Frontiers/BAM

TWO FIRES debuterade 2000. Med I bandet var sångaren Kevin Chalfant och gitarristen Josh Ramos, båda kända från THE STORM (90-tals AOR-band med ex.JOURNEY-medlemmar). Första plattan innehöll så klart idel kändisar; trummisen Kenny Aronoff (JOHN COUGAR, ex. HSAS), basisten Willie Weeks och keyboarden sköttes av Jim Peterik (SURVIVOR, PRIDE OF LIONS). Tvåan ”Ignition” var också klassisk melodisk rock à là JOURNEY och FOREIGNER. Men sedan jobbade både Kevin och Josh på andra projekt. Trean har därför en annan laguppställning, men Kevin sjunger fortfarande.

”Is It Any Wonder” inleder som om det tidiga nittiotalets bästa melodiska rock bara hade tagit en kort paus. Evig trohet och samhörighet får lättviktigt gitarrkomp av Michael ”Ralph” Garner och Alby Odum. Det blir en sorts dubbel gitarrattack i en rosa AOR-förpackning. Trots mjukheten känns TWO FIRES ändå sunt gitarrbaserade. Det är lite för mörkt ute för denna somriga feel-good musik. Skivbolaget gör stor sak av ”Some Things Are Better Left Unsaid” som är skriven av Kevin, Neal Schon (JOURNEY) och Greg Rollie (ex JOURNEY, SANTANA, THE STORM). Och visst påminner den om gamla storslagna tider på ett mäktigt och bombastiskt sätt. Men den sticker inte ut på denna jämna skiva. Det mesta tuffar på i THE STORMS anda, de som avviker är ”Shattered Without You”, som är trist, och ”Still in Love”, som är en bra soft låt. Skivan känns bra men trygghetstörstande. TWO FIRES har gjort precis vad de gamla fansen vill ha, samtidigt känns det som trygg, högklassisk tomgång som sällan utmanar lyssnaren.

Track List
Is It Any Wonder
Lost in the Song