MONSTER MAGNET drog in som ogräs på Headbanger´s Ball kring mitten av nittiotalet, enligt min mening. Deras psykedeliska stoner metal var inte alls i min smak på den tiden. Från fullängsdebuten ”Spine of God”, 1992, till ”Powertrip”, 1998, var bandet alltid synligt med hits som ”Negasonic Teenage Warhead” och ”Space Lord”. Kring 2000 och frammot har bandet mest haft mindre hits och i februari 2007 kom den stora smällen då sångaren Dave Wyndorf tog en överdos av läkemedel och blev inlagd på sjukhus. Det var som att något fattades tiden därefter, de släppte en skiva, ”4-Way Diablo” och en samling ”20th Century Masters – The Millennium Collection”. Det var som om bandet hade tappat flåset och gick på tomgång. 2009 signade bandet med Napalm Records och började jobba på en skiva för 2010. Förhandslyssning var positiv och att motstå en chans att prata med Dave själv om ”Mastermind”, vad som håller honom igång, skivinspelning, och nuläget går bara inte att motstå. Det blir en svensk överraskning också. Hallå Dave!
' Vi går direkt in på nya skivan, varje musikers favoritämne
- Jag ville skapa en intensiv, fysisk och tredimensionell platta. Den ska vara lätt att komma in i och produktionen ska vara stor. Det är kul att spela in, vi är som galna vetenskapsmän som löper amok och skämtar hela tiden.
' Hur åstadkommer ni ert sound?
- Vi arbetar med blandningen av fuzzbox och gamla grejor, som vi parar ihop med modern digital ljudteknik. Vi timar allt och jagar de bästa lösningarna. Fast vi klarar oss ändå på cirka tre tagningar i snitt.
' När jag lyssnar på skivan hör jag en mängd olika influenser, vad säger du om jag säger att singeln ”Gods & Punks” låter NEIL YOUNG, ”When the Planes Fall from the Sky” har en fet KISS-gitarr och texterna ekar inte sällan av Geezer Butler? Förutom den sedvanliga mixen av space rock (boysen är kända HAWKWIND-fans) och psykedeliskt 70-tal.
- Ow man, tack! Vet du att när vi spelade in ”Gods & Punks” sa ljudteknikern samma sak! Det är väldigt trevliga jämförelseobjekt. KISS är också stora för oss och att återskapa deras gamla sound har vi inget emot.
Geezer skrev väldigt katolskt, väldigt skuldbelagt och allt utspelade sig liksom i hans hjärna. Det tilltalar mig.
TEXTER och INFLUENSER
' När vi ändå pratar texter, vad är det i dina texter som får mig att gilla dem fast jag inte är så förtjust i stoner?
- Jag skriver helt enkelt texter om livet. Men det gäller att välja orden rätt så att man blir intressant. Jag har haft skrivtorka, orden kom bara inte så jag satte igång allt. Datorn, TVn, precis alla apparater runt mig för att slippa tänka på skrivandet. Till sist blev temat ”hur det är att se för mycket”, hur hjärnan hanterar ett överskott på intryck, något vi lätt har idag.
' Vad lyssnar du annars på idag?
- Tja, ny musik från San Francisco, garagepunk från mitten av sextiotalet, Mozart, Bach, Amon Duul, tyng tysk skit(!), Jesus Christ Superstar, Alice Coopers ”Killer” och SOUNDTRACK OF OUR LIVES! Särskilt ”Origin Vol One”, och de har blivit ett av mina absoluta favoritband som jag verkligen rekommenderar.
Hoppsan, SOUNDTRACK OF OUR LIVES, får inga små lovord, intressant.
TURNÈ och PR
' Snabbt över till PR, hur mycket PR får ni idag? Och turnén, välkomna till Stockholm/Sverige igen förresten!
- Tack, jo vi ska ut i Europa, och det är min favorit. Jag älskar verkligen Europa. USA är måhända stora pengar men det finns ingen riktig respekt för kultur.
Turnerandet ger pengar faktiskt, åtminstone så att vi överlever. Många tar ut väldigt mycket för att spela, jag är mer öppen för förslag. Vi vill inte ha skambud men det är bättre att synas och höras än att avvisa många bud direkt.
Vad gäller Sverige så känns det lite som hemma. Vi kommer att spela i Stockholm, Göteborg och Malmö, och jag har själv haft en flickvän i Göteborg. Stockholm kan vara lite väl mycket musiker och kritiker med korslagda armar, men Sverige är ändå Sverige och vi känner oss välkomna och populära.
' Och tillbaka till PR…
- Jag gör ett par tre intervjuer om dagen, fem dagar i veckan just nu. Vet inte hur länge det varar. Det är för blandad media och olika länder.
SKIVINDUSTRIN
'När vi ändå pratar PR, hur ser du på skivindustrin? Ni har ju vandrat från oberoende bolag till storbolag och nu till ett bolag på gång.
- Ojoj, på nittiotalet gav de stora bolagens direktörer bort alltihop. De var för lata och feta för att ingripa när bränningen satte fart. Efter att MP3 blev ett begrepp har det varit läge att ingripa länge men det händer inte. De riktigt stora bolagen gör ju brännare också. Men det är läge att rensa ut för att komma på fötter.
' Vad ger det för resultat tror du, att inte agera?
- Min fråga är vad musiken tar vägen utan pengar. Hur bra presterar den som inte får lön? Vi måste ju få ut drägliga löner för att kunna fortsätta skapa. Men jag är privilegierad, jag har sett både den stora eran och förfallet, det är intressant att verkligen kunna jämföra.
' Har du något lösningsförslag?
- Jag tror att vi måste hitta poesin i musiken igen, som på 60- och 70-talen. Idag är det mest en tävling om vem som har mest musik, men lyssnar de verkligen? Musik är ju soundtrack till livet och inte hysterisk masskonsumtion. Den attitydförändringen måste ligga till grund för en förändrad syn på musik och musikens värde.
MONSTER MAGNET 2010
' Mitt i allt detta kommer MONSTER MAGNET tillbaka, eller ser du det som en comeback?
- Nej, det är inte direkt en comeback. Det känns mer som om jag är tillbaka personligen, och har kontroll. Det var nära att jag dött av överdosen 2007, men det känns bra att vara helt närvarande i musiken igen. Det har varit några stökiga och ostrukturerade år, men nu är det dags för ”Mastermind”.
' Med de orden skiljs våra vägar. Det är en mycket entusiastisk om än dämpad och jordnära Dave Wyndorf jag har haft nöjet att prata med. Det känns spontant som att MONSTER MNAGNET har en stark skiva som släpps 29/10, och de står fast i sina rötter och har ordning på prylarna. Skapande at gammaldags musik med en blandning av de senaste fyrtio årens teknik, kompletterat med livsnära poesi kan vara rätt recept 2010. Tack för din tid Dave, det var trevligt!
|