Frontiers/BAM
VANDEN PLAS har tillbringat de fyra åren mellan nu och förra skivan ”Christ O” med musikalproduktion. Några festivalgig har de gjort men huvudsakligen har det varit andras och egna produktioner av ett annat slag. Detta utmärker bandet bandet inom progg metal. Resultatet som nu släpps ska vara en skiva med fler dimensioner och mer progressivitet – utan att köra avkall på det metalliska. Mångfald och progressivitet som polerats av många influenser är aldrig fel i en överbefolkad genre.
VANDEN PLAS var namnet på lyxiga bilmodeller och visst är detta lyxig progg metal av ett band med stora ambitioner. Här finns egenartad progg med, lugna partier, utmärkta musiker, ja det mesta en fanatiker av genren vill ha. Som vanligt är keyboarden väl med i mixen, Gunter Werno är ingen diskret utfyllnad. Arrangemangen känns hämtade från teater och musikaler, områden gruppen är väl förtrogen med. Givetvis är det svårt att räkna bort ett jämförelseobjekt som DREAM THEATER, och här framstår VANDEN PLAS som mindre kommersiella. Fast positionen som störst och mest välkända når inte VANDEN PLAS fram till. Annars är ”Scar of an Angel” en höjdare som visar vart ambitionen är riktad. Det finns också likheter med FATES WARNING, tänk in ”The Final Murder” på ”Parallells”, det går fint. VANDEN PLAS visar upp sin mjukaste sida i violindominerade ”Quicksilver”, om än långa och variationsrika ”On My Way to Jerusalem” nog är den de satsat mest på. Personligen gillar jag mångfacetterade ”Rush of Silence” bäst, den visar upp bandets många sidor. Detta är en snygg och välproducerad skiva, men jag tror att de uppfattas som ett band för musiker.
Track List
Frequency
Holes in the Sky
Scar of an Angel
Sound of Blood
The Final Murder
Quicksilver
Rush of Silence
On my Way to Jerusalem
Eleyson (Bonus Track)
www.frontiers.it www.myspace.com/vplas
|