Overkill: Ironbound | FESTIVALPHOTO

Overkill: Ironbound

Review378_Ironbound

Nuclear Blast/Sound Pollution

På mitten av 80-talet spelade Bobby “Blitz” Ellsworth, sång, Bobby Gustafson, gitarr, DD Verni, bas, och Rat Skates, trummor, in en alldeles för dyr MLP. De hamnade på ett litet bolag som blåste dem på pengarna men samtidigt började karriären för OVERKILL. Idag har de släppt 16 studioskivor. De senaste åren har inte varit snälla mot bandet, men så har de inte direkt släppt några fantastiska plattor. Idag återstår Bobby och DD av originalsättningen, senare tillägg är gitarristerna Dave Linsk (sedan 2000) och Derek ”The Skull” Tatler (sedan 2002), samt nye trummisen Ron Lipnicki. En återgång till Old School säger infon, vågar jag hoppas?

De inleder med 8.11 långa ”The Green and Black”, som har många goda ögonblick men är lite för lång. Titellåten kör över alla frågetecken. Så här bra har de inte låtit de senaste 20 åren, och så här vill fansen ha dem. När sedan ”Bring Me the Night” drar upp ett rejält mosh-tempo är det svårt att sitta still och lyssna. Inte sedan ”Horrorscope” (1991) har de övertygat mig så här. På tal om den gamla titellåten så börjar ”The Goal Is Your Soul” lika ödesmättat som 1991. De får nytt djup i musikaliskt utbroderade och tunga ”Give a Little”. DDs basgångar höjer låten och refrängen är en stänkare. Det känns som starten på en ny guldålder – lyssna bara på ”Endless War”. De spelar sin egen New York thrash med metalinslag och gitarrerna sitter så bra. Samma hysteriskt hastiga Rock´n´Roll-anda som driver ”Bring Me the Night” finns I riffet på “In Vain”. Det hela ger utrymme för tempoökningar och passar OVERKILL 2010 oerhört bra. Samtidigt vågar de lugna ner och variera sig, kul att höra. Blyladdningarna i avslutande ”Killing for a Living” och ”The SRC” kan inte göra många besvikna. De svåra åren tycks vara över, jag kan bara bocka och buga. ”Ironbound” kommer att bli en storsäljare 2010.

Track List
The Green and Black
Ironbound