Evoken: Shades of Night Descending | FESTIVALPHOTO

Evoken: Shades of Night Descending

Review343_Evoken

Displeased/Sound Pollution

EVOKEN började 1992 som FUNERUS. Nick Orlando, gitarr, rekryterade Phil Wilson, gitarr, och Rob Robichaud, bas/sång, samt ex. BODY OF CHRIST-trummisen Vince Verkay. 1993 bytte de namn till ASMODEUS, och 1994 spelade de in denna skiva. Franska Adipocere gav ut detta alster 1996 och nu släpps den med nytt omslag och två demos från 95 och 97 som bonus. EVOKEN har fortsatt existera trots medlems- och skivbolagsbyten. Idag ligger de på I Hate Records, och Nick är inte längre heltidsmedlem. Stordåd utlovas med nästa släpp, men nu tillbaka till 90-talet.

Introt sätter en undergångsstämning med små medel. John Paradiso sjunger och spelar gitarr genom hela skivan, och hans dova growl och Vinces släpiga trumspel dominerar ”In Graven Image”. De inleder snabbt men övergår i långsam doom. EVOKEN förlitade sig på atmosfär och återskapar på den punkten BLACK SABBATHS laddade känsla. För att vara remastrat är ljudet ganska rått och opolerat, troligen ett medvetet val. Keyboarden behövs för att bredda ljudbilden, och gör det utan att muntra upp tillställningen för mycket. Överraskande nog höjer de tempot i ”Towers of Frozen Dark”, den låten närmar sig tidig dödsmetall som NOCTURNUS. Atmosfären är tjock som ärtsoppa i ”Into the Autumn Shade”. Det ekar av tidiga PARADISE LOST, och blir därmed en intressant låt. Demon från 96 visar upp tyngre gitarrer men även mer polerad sång. Bandet hade förändrats och arrangemangen och keyboardslingorna hade blivit bättre sedan bandet berikats av Dario Derna. Lurigt nog är extramaterialet mycket jämnare och bättre i allmänhet. 1997 gjorde de tydligen bara två låtar men de fortsatte med sin långsamma depp-doom och arbetade vidare med arr och struktur. Det blir lite väl långsamt för mig i ”Among the Wispering Spirits”, men det är atmosfäriskt storslaget. Jag föredrar snabbare doom men detta är helt ok.

Track List
Intro
In Graven Image