Nästan fyra år har förlutit sedan Lisa Miskovsky gjorde Malmö och Palladium den äran senast. Då handlade det om en opluggad tillställning med hög mysighetsfaktor och en stråksektion från Malmö Symfoniorkester som lågmält nyanserad bonus. Men den här gången var ordningen återställd. Om inte annat var förstärkarna ordentligt inkopplade.
Dock bar ljudbilden alltjämt en hyfsat organisk avskalad prägel samtidigt som det folky och klädsamt rotiga draget på vissa av spåren från nya albumet Violent Sky var uppenbara även i liveformatet. Som i den ruggiga historien Got A Friend och smått hippiedoftande This Fire till exempel. Eller för den delen inledande genombrottshiten Driving One Of Your Cars, som gav associationer till åttiotalets Sweden Rockaktuella folkrockband The Hooters med sin snygga mandolinutsmyckning.
Annnars kändes förstås mycket igen från tidigare gigs med sångerskan, vilket inte är det sämsta. Snarare tvärtom. I mina öron är Miskovsky en av våra absolut bästa popsångerskor. Få om ens någon annan kvinna här i landet har en sådan glasklar, varm och melakoliskt vacker röst som hon, och i säkra kort som västkustdängorna Sing To Me, Brand New Day och vemodiga Mary kom kvaliteterna fram som allra tydligast.
Miskovsky behövs i det svenska poplandskapet. Jag uppskattar att hon från första stund haft integritet nog att stå emot all trendängslan, köra sitt race och ha sådana tidlösheter som Fleetwood Mac, som ideal och snegla på låt säga Sheryl Crow och Sarah McLachlan snarare än att lyssna på vad kollegorna älskar i den creddiga alternativepåsen den här veckan.
Samtidigt ska villigt erkännas att Miskovsky gör sig bäst på de stora arenorna. Myspysiga Palladium och liknande spelställen i alla ära, men det är i det stora formatet hennes alster lyfter hela vägen. Det ligger som bekant i denna västkustorienterade genres luftigt välspelade och melodiöst bakåtlutade natur.
//Peter Eliasson |