Vinnande Seventribe tar den rosa skjortan till en helt annan nivå | FESTIVALPHOTO

Vinnande Seventribe tar den rosa skjortan till en helt annan nivå

Review723_IMG_2839_liten

Seventribe tog hem en storskräll i kväll på finalen av RELEASED – Live & Unsigned. Av de 294 bidrag som kommit in så tar de i finalen hem såväl internet röstningen, röstningen på plats samt juryns röster. Vinsten är att få spela på Sweden Rock, spela in en singel samt få singeln tryckt i 18 000 exemplar och distribuerad med tidningen Sweden Rock.

”Det var som att scora på krogen, komma hem och man får gänga och precis när det är dags så tittar hon på klockan och säger ”äh, jag ska nog hem”. Så var det idag.” Så beskriver Seventribe kvällens spelning på RELEASED – Live & Unsigned strax efter att de har tagit hem vinnarpokalen. ”Tre låtar är ingenting. Man måste se en hel spelning med oss!” fortsätter de.

”Vi har inte påstått att vi är tajtast, vi har aldrig påstått att vi är dom bästa musikerna, oavsett om du gillar vår musik eller inte, oavsett om du gillar kläderna eller inte, love it or hate it, du kommer därifrån med en upplevelse. Det handlar om verklighetsflykt. När du går och ser oss så får du entertainment. Det är det enda vi vet hur man gör på riktigt. När du har betalt pengar för att se oss så är det vår plikt att ge dig valuta för pengarna. Vi älskar att fullborda den plikten. Det spelar ingen roll om det är åtta personer i publiken eller om det är 4000, vi ger allt.”

Johnny Vitale berättar öppenhärtligt om sorgen efter en vän. ”Vi hade alla en gemensam vän som har gått bort, hon visste att precis det här skulle hända. Hon visste att vi skulle göra det här och att vi skulle vinna det här. Jag stod just där borta och frågade de andra grabbarna om man får gråta. Det får man.”

Seventribe gör en helt fantastik spelning. Det är verkligen underhållning till 100%. De springer runt hårdsminkade i sina rosa skjortor, vit slips och vita byxor men ”preppy” är inte ett ord man kan använda för att beskriva det här bandet. Det är Hardcore Metal hela vägen. De tar den rosa skjortan och ger den en helt ny betydelse. Jag kommer från och med nu förknippa rosa skjortor med riktig metal istället för Stureplan.

Publiken är galen redan innan bandet har gått på scenen. När de väl kommit ut finns det alltid något att titta på på scenen, det är alltid någon, men oftast fler av medlemmarna som gör något galet. Man får en visuell såväl som ett musikalisk upplevelse. Det här kommer verkligen bli något att se fram emot på Sweden Rock i sommar. Att släppa loss allt det adrenalinet på en stor scen och med en stor publik. Det kan inte bli något annat än just det: fantastisk underhållning. Ingen kommer gå därifrån oberörd. Håll ögonen efter Seventribe, vi kommer att få se och höra från dem igen. Jag tror Sveriges metalscen kommer innehålla mycket rosa skjortor fram över.

Writer: Liselott Lindberg