HARDCORE SUPERSTAR & Modesty @ The Tivoli, Helsingborg 26/11-21 | FESTIVALPHOTO

HARDCORE SUPERSTAR & Modesty @ The Tivoli, Helsingborg 26/11-21

”Kanske Europas bästa spelställe -Jocke Berg”

MODESTY
Kvällens sent presenterade support var Modesty. Ett litet lokalt tjejband med stor attityd visade det sig. Under sin dryga halvtimme hann de dra igenom hela sin EP på fem låtar och gav publiken en försmak på vad som komma skall inom de närmaste åren inom svenska rockscenen. Söt och smutsig rock n´ Roll med en tidsstämpel som går långt tillbaks i tiden, långt innan någon i bandet var född! Modesty lockade bort alla inne på The Tivoli att trängas framför den lilla scenen. Det skall tjejerna ha en eloge för, för som ett okänt band få med sig publiken och hålla dem aktiva är inte helt vanligt. Publiken skrek efter mer. Trots en man (tjej) kort för kvällen så märktes det inte på ljudbilden. Modesty var verkligen ett ypperligt val att öppna kvällen då kopplingen till Hardcore Superstars slogan säger sig självt – You Can´t Kill My Rock n Roll!

HARDCORE SUPERSTAR
Åter igen står HCSS från Göteborg på Helsingborgs fränaste rockscen.
Nästan fullt hus. Publiken på dansgolvet stod packad som sillar. Äntligen! De klassiska öppningslåtarna fick flytta på sig. Istället rivstartade Göteborgarna med färska Catch Me If You Can från kommande plattan (släpps Mars 2022). Redan nu kan vi vara säkra på att nya plattan kommer låta väldigt mycket Hardcore Superstar. Andra nya låtar var Weep When You Die och Dreams In Red. Låter lovande. Under Weep When You Die så bad Jocke Tivoli att släcka ner all belysning i lokalen, verkligen all belysning. Han bad samtidigt publiken att lysa upp rummet med sina mobilkameror. Enorm publikkontakt som vanligt. Utomordentligt vackert. Superhiten och genombrottslåten Liberation var en riktig rökare där Vic Zino stod högt uppe på en av högtalarna och lös upp hela lokalen med sina typiska Vic Zino-poser. Liberation avslutades med ett kraftfullt typiskt White Stripes jubel av publiken, ett jubel som aldrig ville ta slut och detta njöt givetvis de fyra herrarna på scenen av. För andra gången denna kvällen stoltserade Jocke med att The Tivoli är den bästa, om inte Europas bästa rockscen. Kort där efter tar sig två ur publiken upp på scenen och dansar loss till Last Call For Alcohol. Detta eftersom att HCSS normalt brukar dra upp ett tiotal ur publiken och bjuda dem på en shot under denna låt. Denna gången blev det inte så och dessa överlyckliga fans bjöd istället upp sig själva. Något bandet såg ut att uppskatta men där en i crewet snällt med ett stort leende visade fansen av scenen. Många gånger har undertecknad sett förfriskade fans ta sig upp på scenen till random band bara för att få jubla mot publiken, inte för att attackera bandet med kramar. Dessa brukar bli abrupt tacklade av bortslitna från scenen av en vakt. Så är det inte med HCSS. Tvärtom fick de en kram av Jocke själv! Här snackar vi om att ta hand om sina fans.
Det finns en anledning till att undertecknad ser HCSS för 26:e gången denna kväll. HCSS är nämligen utan att ta i, ett av Sveriges och världens bästa liveband. Sen att det finns tusen andra band som är världens bästa är en annan femma.

Självklart var det de odödliga dängorna som We Don´t Celebrate Sundays som fick igång publiken riktigt ordentligt. Svettigt och högljutt med ölglasen mot taket. Adde slaktade inte sitt trumset denna gång som varit så populärt under de senaste turnéerna men likväl gjorde han en strålande insats, likaså Martin på gitarr som spelade hela konserten med ögonkontakt till publiken precis hela tiden.
En trevlig överraskning var att få höra Someone Special, som denna kväll tillägnades klubbstället Tivoli, med enbart Jocke och Vic. Fantastik upplevelse.

Speltid: Ca. 75Min
Bäst: Someone Special i sin unika version