STEELPANTER @ SRF | FESTIVALPHOTO

STEELPANTER @ SRF

Amerikanska SteelPanter. Ett pudelband med självdistans eller ett Hollywood-band med kvalité?

Förväntningarna på SteelPanter var lika med noll. Killarna från staterna har nyligen släppt sin debutplatta men stå på scen och pratar om att de hållt på i 30 år att spela och att det var kul att de äntligen fick komma till Sverige.
Efter att bara hört deras dundersuccé singel Death To All But Metal så visste jag att det var traditionell pudelrock alá Mötley Crüe och Van Halen. Men jag blev satt på plats direkt. De var som att gå in på broadway och kolla på en humoristik musikal (tänk The Producers mixat med Dum & Dummare).

Det är Spandex och stora frisyrer. Inte lite heller. De kör stenhårt på den tidiga Mötley-eran och det är bringor med stora hål i. Glitter och schalar. Det stora håret och djurmönstrade-gitarrer.
Musikaliskt låter det helt ok men långt ifrån bra. Sen börjar jag lyssna på sångaren och han kan sjunga mellan varven. Sen låtarna då? Haha ja vad skall man säga eller vad FÅR jag skriva? Äh skit samma. Det var Kuk och Fitta som förekom mer än Obama förekommer på TV4 nyheterna. De spelade en låt på tre minuter sen hade de mellansnack på 4 min. Så var det hela tiden. Joey DeMio kan slänga sig i väggen då han blir totalt överkörd av Hollywood-killarna. Käften går på hela gänget precis hela jävla tiden. Kan låta jäkla trist men fy fan så här roligt har jag nog Aldrig haft.

Så fort de inte spelade så tog basisten fram sin spegel och fixade håret. Lexxi Foxxx som han kallas sa att The extra "X" is for extra SEX. När Lexxi inte speglar sig så tar han fram sin hårspray och läppstift. Sångaren Michael Starr posar och showar medans trummisen Stix Zadinia spelade mongolid! ”Some drummers hit. Some drummers tap. When it comes to drums and hash pipes, nobody hits that shit harder than me”.

Sexskämten väller över publiken och snart så blir dem så extatiska att de gör allt som bandet ber dem om. Så när gitarristen Satchel ber flickorna visa brösten så gör dem det. Detta slutade med att två tjejer drogs upp på scenen där de fick hångla med varandra och bandet samtidigt som de visade brösten för resten av publiken. SteelPanter hade 90min speltid och så länge har de nog aldrig lirat förr då de spelade igenom alla sina låtar plus att de körde några covers på Backstreet Boys och Mötley Crüe (obs givetvis med exxtra mycket inslag av sex i de omgjorda texterna). De ville aldrig gå av scenen och jag förstår dem. Denna showen vill jag ha på DVD för detta kan jag leva länge på