Join Festivalphoto at Faceboook
Follow Festivalphoto at Twitter
Watch our festival videos at Youtube
Follow Festivalphoto at Instagram

Intervju med Tony Johansson från Fas3 och KSM3. | FESTIVALPHOTO
 

Intervju med Tony Johansson från Fas3 och KSM3.





Har man missat vilka Fas3 är och deras historik och väg genom punkträsket så är detta en perfekt intervju att få veta mer om bandet.
Sedan att det finns många andra kopplar till så som band som bl.a KSMB, Asta Kask, The Hellacopters, Imperial State Electric samt De lyckliga kompisarna kommer jag så klart reda ut i denna intervju
Tony Johansson är objektet för denna intervju, har träffat på han på diverse spelningar genom åren och han är alltid lika trevlig var gång.
Och för att inte snacka om att han är en väldigt tillmötesgående man.

I denna exklusiva intervju så kommer vi bena ut en hel del, och framtiden lämnar vi som ett oskrivet blad.
Här avslöjas även turnéplaner och annat smått och gått.
Vi vidrör också lite lätt vid ämnet om "det stora punk kriget".

Nu tycker jag att det är hög tid att släppa lös mannen, myten och legenden Tony Johansson.


Berätta kort om dig och gruppen Fas3 för de som inte vet vilka ni och du är.

Tony Johansson heter jag och är 43 år från Sthlm.
Jag spelar gitarr och bildade FAS3 typ 2011.
Jag och Michael Alonzo från KSMB/Sthlms Negrer hade gjort massa låtar som spred sig till olika inom musiksverige.
Då kom vi även i kontakt med Nicke Andersson från The Hellacopters och Inge Johansson från The International Noise Conspiracy som ville vara med.
Och så även trummisen Lutten Larsson från bla. Stockholms Negrer/Sixten Redlös.
Så det var ”original” uppsättningen av FAS3.


Okej, det lät som en bra start och kul att så många och "kända" människor ville vara med.
Men sist ni gjorde en skiva så var det i samarbetade ni med Mikael Alonzo, hur ser planerna ut nu med skivsläpp från er?

Vi släppte två album.
Första plattan gick ganska snabbt att spela in.
Då hade vi även bytt trummis, Lutten flyttade upp till Härnösand så Tomas Eriksson från Imperial State Electric kom in och spelade trummorna på första skivan.
Tror att vi satte dom flesta grunderna på två dagar typ.
Så hela skivan tog kanske en vecka att göra klart.
Vi hade råkul i studion och vi mer eller mindre arrade många av låtarna där och då.
Första plattan fick svinbra recensioner överallt och sen turnerade vi ganska hårt på den.
Andra skivan fick vi byta namn på bandet för att Alonzo tyckte att vi skulle kicka våran bokare som vi hade kontrakt med då.

Så vi hette bara Alonzo och skivan fick namnet ”Hur du blir en man”.
Den här inspelningen tog längre tid.
Vi träffades i studion och hade ”skrivarstuga” en helg innan vi började spela in.
Jag och våran producent Håkan Sörle (The Baboon show) arrade mycket av den skivan.
Vissa låtar gick sjukt snabbt att spela in.

Jag kommer ihåg att jag visade dom andra i bandet låten ”Tommy” hur jag tänkte den och sen spelade vi in, jag tror att det är en tagning och den hamnade på skivan.
På den skivan hade vi ganska många olika musiker som hade varit med och turnerat med oss.

Vi hade 3 st olika trummisar...
Jouni Haapala/De lyckliga kompisarna
Tomas Eriksson/Imperial State Electric
Niclas Svensson/The Baboon Show
Och på gitarr var det då jag själv...
Fredrik ”Ekan” Eriksson/No fun at all
Nicke Andersson/The Hellacopters
Håkan Sörle/The Baboon Show
Och vi tog även in Mats ”Magic” Gunnarsson/The Diamond dags mfl. på saxofon.
Magic dog typ 2 veckor efter det i en tragisk olycka tyvärr.
Vi hade också stråkar och sånt på den plattan.
Sen bjöd vi även in Steppan Guiance som också var sångare från KSMB.
Han och Alonzo sjöng en låt ihop på den skivan, vi stack ut och turnerade en hel del.

Sen kom vi till en gräns där det inte gick längre så vi sparkade Alonzo efter massa tjafs om pengar, rättigheter mm.
Orkar inte gå in närmare på det men folk frågar vad som hände...jag kan bara säga att...vi var/är ca 14-15 st musiker som har spelat och jobbat i FAS3 och samarbetat med Alonzo och alla vi valde att inte ha något mer med honom att göra!
Sen får folk dra sina egna slutsatser vem som har gjort rätt och fel!
Vi fortsatte iallafall att spela och turnéra med massa gästsångare.
Det är en hel drös med folk som har varit med.
Många stöttade oss och ville hjälpa oss efter uppbrottet vilket jag är evigt tacksam för.

Och nu håller vi på med ett nytt projekt, och vilka är vi?...jo det är vi fyra som har spelat ihop mest i FAS3.
Det är jag själv på gitarr, Jouni Haapala/trummor, Fredrik Eriksson/gitarr och Johannes Borgström/bas.
Jag blev uppringd för ca 1,5 år sen av Nichoulas Arson från The Hives och han letade efter ett band att göra ett nytt projekt med.
Han och hans brorsa Howlin Pelle Almquist från The Hives hade varit med och gästspelat med oss tidigare så vi kände varann och han visste att vi var ett bra och tajt band.
Vi började repa och Nicke hade massa låtar...SVINBRA låtar!!!
Så nu är det tänkt att vi går in i studion snart och spelar in en skiva ihop vilket ska bli extremt skoj.


Fasen, vilken spännande och kul tid det måste varit.
Men ändå väldigt turbulent med medlemmar till höger och vänster och mitt i allt bråket med Alonzo.
Och för er som inte har koll på "det stora punk kriget" som jag kallar det kan kolla in "Svenska punkikoner i storbråk"., "Det svenska punkbråket fortsätter"., "Startar nytt band efter stort punkbråk".

En sak som jag alltid undrat över är om namnet Fas3 står för något speciellt, och isåfall vad och vem kom på det namnet?

Tanken med namnet FAS3 var att vi alla spelade i andra band men nu var ”arbetslösa musiker”.
En liten flirt med sysselsättnings fasen som Sveriges regering införde i Juli 2007.


Okej, det var inte svårare än så?
Misstänkte något liknande, det eller något med el att göra.
Du har även spelat och tunerat med KSM3 med Johan Johansson på sång, berätta gärna lite om tiden där och framåt?


Jag och Johan Johansson från KSMB/Strindbergs mfl. lärde känna varandra efter att vi hade lämnat Alonzo.
Jag hade typ ”attackerat” Johan på sociala medier vilket jag kände ganska snabbt när jag gjorde att det var fel av mig.
Jag hade bara lyssnat på lögner om Johan från en person.
Så jag tog mod till mig och ringde Johan och bad om ursäkt, sjukt jobbigt samtal!
När jag presenterade mig så blev Johans svar...-vafan vill du?! Hahaha...
Kan säga att det var uppförsbacke i det samtalet då.

Men vi lärde känna varandra och han har varit ett extremt stort stöd och var/är en väldigt god och kär vän som jag kunde vända mig till när det var mycket med allt efter vi lämnade Alonzo.
Jag är väldigt väldigt glad att jag kan kalla Johan Johansson en av mina närmaste vänner!
KSM3 kom till efter att jag och Johan satt och tog en öl på ett ställe i Sthlm när Asta Kasks trummis Dadde Stark kom dit.
Han pratade i telefon med folk ifrån musiktidningen Close Up.
Dom arrangerar ju stora festivaler på Finlandsbåtarna.
Dom hade fått problem med att ett band (Troublemakers) var tvungna och ställa in pga sjukdom.
Så då frågade dom mig och Johan om vi inte kunde dra ihop nåt.
Vi är ju polare med dom i Troublemakers så det var självklart att ställa upp.
”Problemet” var att klockan var typ 19-20 på onsdagskvällen och båten skulle dra 16.00 dagen efter.
Så vi började ringa runt till olika musiker och få ihop ett band.

Jag ringde Johannes Borgström från FAS3 som spelar bas men han kunde inte.
Johan ringde Rickard Donatello som brukar spela bas med honom och han kunde inte heller med så kort varsel.
På den här restaurangen vi satt på fanns även Zackarias Johansson som spelar bas i bandet Psykbryt.
Så jag och Johan gjorde en låtlista lite snabbt och sa åt Zacke att sticka hem och repa in dom låtarna tills imorgon.
Vi fick även tag på Peter Ampull som spelar gitarr i KSMB och han ville jätte gärna vara med.
Sen körde Dadde Stark från Asta Kask trummorna.

Och det var Dadde som kom på namnet KSM3 och genialiska i att bara ta bort stapeln i bokstaven B så blev det en 3:a.
Vi gick iallafall upp och körde en timmes konsert utan att ha spelat en minut ihop innan.
Vi satt i min hytt innan och ”torr”repade som det heter.
Vi fick ett sånt jävla gensvar och folk var lyriska efteråt.
Det var sjukt roligt!

Efter det så började förfrågningarna att hagla in!
Arrangörer ringde från mer eller mindre hela landet.
Så jag och Johan bestämde att vi gör en turné, dels för att det var så extremt roligt att spela ihop men också för att på nåt sätt ta tillbaka våra egna låtar!
Det finns ju två personer som åker runt och kallar sig KSMB och spelar många låtar som Johan framförallt har skrivit.
Så vi drog ut på turné och spelar bara originallåtar som vi själva har skrivit och då i synnerhet låtar som Johan har skrivit!
Det har ramlat på och vi skulle kunna spela extremt mycket och ofta men idag är det svårare att dra ut på turné än när man var yngre.
Alla har familjer med barn, jobb och sånt som måste funka.

Men KSM3 består iallafall av:
Johan Johansson/Sång och gitarr
Peter Ampull/Gitarr
Tony Johansson/Gitarr
Johannes Borgström/Bas
Och sen tog vi in Robban Eriksson från The Hellacopters/Strindbergs mfl. på trummor.


Ksm3 + Charta 77 med gäster ger sig ut på turnén "Jag vill bara dansa" med start 18/10-18 på Slaktkyrkan i Stockholm, berätta lite vad som kommer hända på de spelningarna.


Ja, vi kommer göra 3 st spelningar.
18 Oktober på Slaktkyrkan i Sthlm.
19 Oktober på Sticky Fingers i Göteborg.
20 Oktober på KB i Malmö.
Och det blir alltså vi i KSM3, Charta 77, Ola Aurell och Jonas Darnell som gör tecknade serien Herman Hedning.
Kommer bli några galet roliga kvällar.
Blir nog ett och annat gästinhopp och andra saker som kommer att hända.
Ett gott råd är att skaffa en biljett och kom dit...ni kommer inte ångra er!
Och jag hörde att biljetterna säljer väldigt bra så skynda och skaffa en innan dom tar slut.
Efter dom 3 spelningarna så fortsätter vi i KSM3 själva och spelar på i två veckor till på olika platser i Sverige.
Vill man ha info om det så kan man kolla in våra KSM3 sidor på Facebook och andra sociala medier.


Detta låter verkligen som något man inte riktigt får eller kan missa!
Kanske vi ses där då?
Har du några tips och råd till unga musiker som vill lyckas?


Nja det enda tipset jag kan ge är att...tänk inte så mycket på att lyckas!
Musik ska framförallt vara roligt att spela.
Att tro att man ska bli rockstjärna och tjäna svinmycket stålars är det väldigt få som lyckas med.
Repa mycket, bli en så bra musiker du kan och ha kul!
För har du kul och gillar det du håller på med så ser publiken det och sånt smittar av sig.
Jag/vi är väldigt lyckligt lottade som kan åka runt inte bara i Sverige utan även andra länder och spela våran musik och vi har även tur att folk kommer och vill se oss.
Lyssna inte så mycket på va andra tycker och tänker utan gå eran egen väg.
Det finns för många ”gamar” i den här branschen som försöker att utnyttja en så var försiktiga med vilka ni samarbetar med!


Det var väldigt bra tips måste jag säga, och nu får du gärna avsluta med några ord till våra läsare.
Och tack ännu en gång för att du ville göra denna intervju.
Vi ses kanske snart igen.


Jag har lyxen att få dra ut på turné och spela musik med många av mina idoler.
Men jag skulle faktiskt vilja tacka all publik som kommer och har kommit på alla våra spelningar under åren.
Ni är bäst...så är det bara!
Tror inte ni förstår hur mycket det betyder för musiker med en bra publik.
Och jag blir väldigt glad när ni kommer fram och snackar både före och efter spelningar.
Får många meddelanden från folk på sociala medier om att dom har sett en någonstans men att dom inte vågade komma fram och säga hej.
Gör det, kom fram och säg hej...jag/vi uppskattar sånt och vi är inte farliga!
Man blir peppad av sånt.
Så jag hoppas att vi ses på någon spelning någonstans framöver och tack för mig!





//Grimgoth™ - http://grimgoth.blogg.se

Writer: Grimgoth
I don't have Facebook


|Home|