D-A-D, Danko Jones & Hardcore Superstar @ Sundspärlan, Helsingborg 1/7-16 | FESTIVALPHOTO

D-A-D, Danko Jones & Hardcore Superstar @ Sundspärlan, Helsingborg 1/7-16

Review4317_20160701_Hardcore-Superstar-Sundsparlan-Helsingborg_1677-1

En alldeles förträfflig tillställning i det grönskande parkområdet i Sundspärlan, Helsingborg där många trotsade det ostadiga vädret och bidrog till en riktigt härlig kväll med mycket rock n roll och kärlek.

The Tivoli valde helt rätt ställe för att arrangera detta rockspektakel.
Scenen var placerad likt den vore en antik grekisk amfiteater. En fantastisk konsertmiljö då alla kan se scenen vart de än stod. Själva paketet kan vara det bästa som stått på en scen i Helsingborg sedan Def Leppard 2013.
Både HCSS och Danko Jones brukar enskilt spela inför fullt hus på Tivoli och kompletteras dessa rockhjältar med legendariska showmästarna D-A-D, då är succén ett faktum.

Kvällen var familjeorienterad med en inhägnad ölgård och trots att denna var ordentlig så visade den sig inte vara tillräcklig. Folk var tydligen törstiga! Mellan konserterna var det fullständigt omöjligt att ta sig in för att få tag på en öl. Tyvärr så var ölgården malplacerad till hänsyn till scenen. Det gick knappt att se scentaket där ifrån! Samtidigt fanns det nog ingen annan stans att placera den. Bästa alternativet hade varit att ha öppen servering.

Anmärkningsvärt var att ett par av besäkarna hade tagit sig enda från Gotland endast för att beskåda detta underbara evenemang. Hatten av för er.

The Battle of the singers.
Det visade sig att kvällen skulle handla om frontmännens förmåga att charma och knocka publiken. Tre världsaktörer med förmågan att trollbinda publiken där bara en kunde segra... eller?

HARDCORE SUPERSTAR
Först ut i det gråfärgade regnet var HCSS. Vilken show de levererade. Jocke är utan tvekan Sveriges bästa frontman. Han är en duracell-kanin driven av radium! Han är noga med att få kontakt med alla i publiken. Han dansade, snurrade och klättrade på Addes bantade trumset. Under deras 70 minuter hann de med att köra hits från hela deras katalog, demolera scenen och vara ute i publiken!

Extra kul var att få höra de damma av Punk Rock Song. En riktigt cool låt. Det var 12 år sedan de körde den live så HCSS fansen i amfiteaterns nedre del hamnade i eurofri. Tack och lov så drog de inte upp en massa tonårstjejer på scenen (som brukligt) under låten Last Call For Alcohol. Den låten förstörs annars av att den plockas isär. Här festade bandet själva till det på scenen istället och Adde lät sin trumtekniker lira trummor under låten medans han stod och drack grogg.

Abowe The Law har under de senaste åren blivit deras självklara patenterade avslut där utrustningen och instrument plockas ner mitt under pågående akt! Galet. Genialiskt. Fantastiskt underhållande. Till sist sitter Adde med bara en virveltrumma och Jocke har lyckats roffa åt sig en puka som han sedan kastade på på resterna av trumsetet. Inte nog med den fullständiga överladdningen på scenen så intog Jocke plats i publikhavet och tog sig fram till räcket och fortsatte sjunga där samtidigt som han själv kollade på konserten in i det sista! Bisarrt och otroligt underbart. Detta var en konsert många kommer att prata om. Som de kommer komma ihåg länge. Av mina 18 konserter med HCSS så kommer jag inte glömma denna.

Speltid: 70 min
Bäst: Avslutet, engagemanget och påhittigheten.
Sämst:

1. Hello/Goodbye
2. Touch The Sky
3. Liberation
4. My Good Reputation
5. Dreamin' in a Casket
6. Wild Boys
7. Into debauchery
8. Run To Your Mama
9. Someone Special
10. Punk Rock Song
11. Last Call for Alcohol
12. We Don't Celebrate Sundays
13. Moonshine
14. Dear Old Fame
15. Above the Law

DANKO JONES
Kanadensiska Danko Jones är husband på Tivoli. Spelar de i Sverige krävs det mycket till att de inte skall göra ett stopp i Helsingborg. Mästaren på mellansnack, Danko himself, var som vanligt överlyrisk över att få spela i Helsingborg och utomhus för en gångs skull i den fina parkmiljön i Sundspärlan. Han är underhållande som få. Citatmaskinen slänger ur sig det ena efter det andra som får en att chippa efter luft efter flertalet skrattanfall. ”Detta är en hit. Jag har gjort den själv”. Mycket egoism men samtidigt har Danko självdistans. En riktig rockstjärna. Han hyllar sig själv flera gånger men glömmer inte bort publiken och menar att de är de riktiga stjärnorna. Konserten är energisk och svängig. Precis som det skall vara på en Danko Jones spelning.

Speltid: 65 min
Bäst: Danko Jones energi
Sämst: Utljudet försvann helt under en låt.

D-A-D
Vad skall man säga om dessa danska småpågar? Eller män...
Scenen såg ut som ett barnrum och bestod av en gigantisk säng där trummorna var placerade. Med en trappa upp i form av en sprucken potta klättrade medlemmarna ur disneyklubben upp på sängen och hade fullt sjå.
Napoleon klädda Stig Pedersen hade med sig helt nya basar sedan sist de var i Sverige. En bas i form av en oliv med en pinne igenom och en med ett stridsflygplan från första världskriget på. Att gå på en D-A-D konsert utan att bli helt såld av det visuella är en omöjlighet. Det är lekfullt och konstnärligt. Ljudmässigt blev man såld så fort Jacob Binzer drog igång första ton. Vilken gitarrist. Danmarks bästa gitarrist. Brorsan Jesper Blinzer underhöll publiken på bästa sätt genom skämtsamt snack och taggat gitarrspel hoppandes runder på hela scenen. Tyvärr så körde D-A-D trots sin digra låtskatt och avancerade scendekor och utrustning i bara 70 minuter. De hade gärna fått köra fem låtar till utan att någon skulle tröttnat.

Speltid: 70 min
Bäst: Helheten med designade basar och se musiker i världsklass.
Sämst: Snåla speltiden.