The 69 Eyes är definitivt tillbaka | FESTIVALPHOTO

The 69 Eyes är definitivt tillbaka

The 69 Eyes live på Sticky Fingers, Göteborg (15 Jan 2010)

Med åtta album i bagaget och nyss släppta Back In Blood har finska ”Goth ’n’ Roll”-rockbandet The 69 Eyes påbörjat sin Europaturné. Det är deras tolfte spelning i Sverige och ikväll gör de sitt tredje besök på Sticky Fingers i Göteborg.

Lite besviken blir jag när jag ser setlisten. Ingenting äldre än 2000 års Blessed Be är med. Visserligen är det ingen överraskning, The 69 Eyes började faktiskt som ett sleazeband, vilket är en genre som de för många år sedan lämnat bakom sig. Men jag tycker att det är tråkigt när band helt och hållet struntar i en viss period, i detta fall de första hela åtta åren, och verkar glömma att det faktiskt finns många fans som gillar materialet från den gamla goda tiden.

En minut kvar till action och det är ganska dålig uppslutning på golvet. En kvart senare är bandet på scen och öppningslåten är självklart Back In Blood, första spåret på nya plattan. Det går lite trögt, både band och publik känns något stela och de kommande två låtarna känns lite trista. Men det släpper.

Publiken verkar bli nöjdare och nöjdare för varje låt och det speglar av sig på bandet. Vid sjunde låten känns det som att grabbarna vaknar till ordentligt med nya låten Suspiria Snow White. Det gör även publiken, från och med nu är det inte bara den överförfriskade duon killar långt fram i massan som rör på sig utan folk börjar släppa loss ordentligt och man ser en del nävar i luften.

Varken ljud- eller sångmässigt finns det något att klaga på och Jyrki gör nu ett bra jobb som frontman. Han rör på sig med högst suspekta danssteg, charmar den Göteborgska publiken med smickrande komplimanger och gör kvällen för två läderklädda blondiner genom att dedikera den tionde låten Perfect Skin, från förra albumet Angels, till dem. Den som dock skapar mest action på scen är Jussi, som är en av de mest karismatiska trummisar jag sett. Jag har aldrig bevittnat en trumslagare som kliver upp PÅ trummorna och piskar cymbal - förrän ikväll då alltså.

Nya lugnare låten Hunger känns lite som en partystoppare men fantastiska Feel Berlin drar igång röjet igen och det håller i sig till sista låten.

Som sig bör blir det även extranummer. ”It can’t rain all the time” säger Jyrki, precis som Brandon Lee i filmen The Crow… och inte helt överraskande river de av just låten Brandon Lee, till allas förtjusning. Ingen 69 Eyes-spelning känns nog helt komplett utan denna hit.

Avslutningen blir Lost Boys från 2004 års platta Devils, och nu känns det som att spelningen precis har börjat, det är nu man vill ha mer, och mer. Kvällens konsert slutar verkligen på topp och jag ser närmast ingen i hela lokalen som ser missnöjd ut. Att det är mycket fler personer på golvet i slutet av spelningen än i början garanterar att Helsingforsrockarna har gjort ett gott intryck på Göteborg.

SPELLISTA
1. Back In Blood
2. Never Say Die