HARDCORE SUPERSTAR @ The Tivoli Helsingborg 11/4-15 | FESTIVALPHOTO

HARDCORE SUPERSTAR @ The Tivoli Helsingborg 11/4-15

Hardcore Superstar har genomgått en helrenovering.

De är aktuella med ett nytt album kort och gått kallat HCSS. De har valt att gå tillbaka till rötterna där allt började, innan bandet ens hette just Hardcore Superstar. För fansen (och bandet själva) innebär detta en musikalisk helomvändning. De har valt att gå tillbaka till ett punkigare sound som aldrig riktigt lyfte bandet. Vilket är märkligt då de slog igenom på riktigt först efter att de intog en mer thrashig metalton med svarta plattan.

Det tyngre Hardcore Superstar var förvisat ikväll. Istället hade låtarna, som vi är vana att höra dem, anpassats till nya soundet och därför kändes de tunnare och långsammare.

Innan nya turnén informerades det tydligt om att bandet skulle göra ett unikt framträdande då hela nya HCSS-albumet skulle framföras i sin helhet. Så blev inte fallet och man kände sig direkt lurad, speciellt då bandet spelade i Malmö så sent som i Februari. Kanske har bandet tagit till sig den enormt tunga kritiken de fått för de tre låtarna de försläppt på nätet?

Av de tidigare utlovade tio nya låtarna som skulle spelas, fick vi bara fyra! En stor besvikelse då många gick till spelningen just för att få uppleva detta på förhand unika framträdande. Nu så här i efterhand är var det kanske inte så dumt endå för de nya låtarna var de tråkigaste låtarna bandet någonsin spelat på en scen. Publiken fattade ingenting. Låtarna saknar kraft och fart. The Cemetery lyfte endast p.g.a. Jockes underbara sångstil. Under Off With Their Heads visar publiken inte alls vara sig mottaglig. Det nya materialet glöms bort lika fort som de slutas spelas….

Framträdandet var det inget som helst fel på. I sann HCSS anda så var det fullt röj på scenen. Denna gången fick Adde, som är en av Sveriges bästa trummisar, visa hur man bygger om låtarna med ett nerbantat trumset. Under sista låten visade bandet upp sin lekfulla och fantasirika sida genom att i samband med första trumslaget till Abowe The Law så började trumteknikern demontera och plocka bort trumsetet! Till sist var det bara en puka och baskagge kvar innan showen avslutades. Påhittigt och roligt att se samtidigt som det fördärvade lite av det musikaliska under hela låten.

Special Guest: SUPERCHARGER
Danska hoppglada rock ´n roll bandet SuperCharger kombinerar svängig rock med hardcore och skatepunk på ett underhållande sätt. De fick igång publiken och levererade en solid show. Fartfyllt och energiskt framträdande som lämnade mersmak.

HCCS
Speltid: ca 80min
Bäst: Spelglädjen