Join Festivalphoto at Faceboook
Follow Festivalphoto at Twitter
Watch our festival videos at Youtube
Follow Festivalphoto at Instagram

Ylvis intar Globen i Stockholm | FESTIVALPHOTO
 

Ylvis intar Globen i Stockholm

 Betyg

Det är modigt av Ylvis att ta sig an Globen - men man kan anta att alla år av galenskap har hämmat brorsorna vid det här laget. Globen var långt ifrån fullsatt och biljettförsäljarna på gatan utanför hävdade att deras biljett är "svårsålda". Ändå hade ett relativt stort gäng köat i kylan utanför globen och ca 50-100 personer hade försett sig med (dyra!) VIP-biljetter som garanterade ett möte med Ylvis efter konserten.

Det må vara lätt att döma ut Ylvis show om man inte är insatt - varför badar de i mjölk? Och what's up med Vegard ridandes på en häst? Och varför ska vi lyssna på en låt av Jan Egeland? Det kan väl vara bra att komma ihåg att det finns gott om stora artister ute i världen som står för lyrik som saknar djup och mening.

Som tur är besökarna mer insatta än diverse journalister - och det märks. För även om “The Fox” (som tagit sig över 500 miljoners-spärren på youtube) är Ylvis stora hit (Publiken studsade de sista fem minuterna den här kvällen!) Krävs det faktiskt ett visst mått av talang för att få Globen att sjunga med i en låt om en norsk diplomat, en stenhög i England eller en kärlekslåt på riktig ryska.

Ylvis bjuder både på äldre låtar och på nästan alla från senaste säsongen av "I Kveld med Ylvis". Dessutom finns det utrymme för nummer såsom Careless Whisper och Pie Jesu. Ylvis snyggaste drag måste ändå ha varit när de ber en man ur publiken komma upp på scenen för en lapdance. Det började bra - i några sekundsr - tills tjejen försvinner av scenen och bröderna plus deras manliga dansare tar över kalaset. Och plötsligt står vi i en show av scandinavian hunks, där jag tror att ungefär 97% av publiken skulle göra nästan vad som helst för att få byta plats med den rumänske “Mike” på stolen mitt på scenen.

Publikhavet liknade i stora drag gästerna som vi delade finlandsbåten med från Helsingfors till Stockholm: åldrarna 0-100 och graden av variation på fanskalan var väl likadan; några är säkerligen där för att se “The Fox" och andra verkar ha följt duons väg till succé genom åren. Jag tror att de som älskar Ylvis älskade showen i Globen, Kritikerna blev inte övertygade. Barnen måste ha varit förvirrade & föräldrar lagom förskräckta, men glada över att inte behöva stå för sexualundervisningen där hemma. De andra? De fick åtminstone en bra show!

För trots att det är humor så gör Ylvis en bättre arenashow än många etablerade artister. Fast det är klart; Om man inte tar sig själv på för stort allvar så är det antagligen lättare att bjuda på sig själv och skapa en bra och (minst sagt) varierande show full av klädbyten, dans, rekvisita, humor och fyrverkerier. Ylvis får dessutom ett stort plus i kanten för att deras låtar, till exempel Trucker’s Hitch, inte framförs från början till slut som studio-versionerna.

Men allvarligt; om man inte har förståelse för Ylvis-konceptet så är det kanske svårt att stå 90 minuter i Globen, vänta på The Fox, ha överseende för allt konstigt som man blivit serverad, och ändå klara av att uppskatta en bra show.

Writer: Amelie Lund
I don't have Facebook


|Home|