Perception of Darkness släpper nytt och gigar på Club TrainWreck | FESTIVALPHOTO

Perception of Darkness släpper nytt och gigar på Club TrainWreck

Review3978_10935321_945265305491714_520813154_o

2015-03-24 00:29:35: Perception of Darkness släpper nytt och gigar på Club TrainWreck
Idag, tisdag, släpper Perception of Darkness ny singel med titeln Novus Ordo Seclorum” och för att fira det blir det gig kommande lördag den 28 mars. Då spelar Perception of Darkness på Club TrainWreck som huserar i restaurang Godsets lokaler i Lund. Malmöbandet bildades 2008 och gav fram till 2011 ut en handfull demos men förra året i april kom Ep´n ”Tyranny” ut. -Vi jobbar ju mycket D.I.Y, berättar bandets basist Osgar Nebrér. Arbetssättet tycks vara något av ett politiskt ställningstagande då den ideologiska övertygelsen ligger nära punkens. Förutom honom ingår Robin Sandin på gitarr och sång, Patrik Petersson på trummor samt gitarrist Max Frejd. -Vi är alla pirater i själen så vi har sett till att Tyranny finns ute för gratis nedladdning genom Soundcloud. ”Novus Ordo Seclorum” kommer också att gå upp för gratis nedladdning, berättar Osgar Nebrér. På singeln är det Soilbound Productions som står för mix och master och det är Marcus Hedkvist i punk/crust/thrash- bandet From Soil som stått för den biten. "Tyranny" har starkt Anti-Amerikanska texter och att en av de musikaliska förebilderna är Ministry runt 2006 hörs ganska tydligt, men jag tycker mig också urskilja en del Slayer i vissa låtar. Det är catchy, taktfast och tufft med fabulös rytmik och snygga arrangemang. Jag gillar starkt de samplade inslagen och en av favoritlåtarna måste nog bli ”Asshole”. -Vi är faktiskt ganska öppna och kan lyssna på allt som är bra, inflikar Osgar. Varför de poserar med en Tv-apparat under Johanna Bruun Lövdahl`s fotosession är mer en slump än ett mysterium. - Vi hittade en dumpad tv apparat, så vi körde med den. Slavar till dumburken, typ, förklarar Osgar Nebrér. Bandet har supportat några rätt stora namn såsom Deathstars och Raubtier och gjort festivalspelningar i såväl Köpenhamn som på Balkan. De arbetar just nu på en andra EP som beräknas vara klar under hösten. På lördag spelar även Faithful Darkness sin melodiska döds/thrash samt doombandet Silver Grime från Malmö där Lindhe från kultförklarade Obscurity håller i gitarren. Avslutningsvis låter Osgar Nebrér hälsa att Perception of Darkness är klara att köra över Lund som ett skenade tåg. -Det var länge sedan vi spelade i Lund så skall bli kul att se vad staden går för nu för tiden, sist var det ett jävla drag, säger han. Så be there or be booooring! Ni som inte kan delta i lördagens evenemang får en ny chans att se Perception of Darkness på Musikens Hus i Göteborg 24:e april som förband till From Soil samt 25e april på Häng Bar i Malmö. Vad? Perception of Darkness, Faithful Darkness och Silver Grime. Var? Club TrainWreck, restaurang Godset, Bangatan 3 vid Lunds Centralstation. När? Lördag 28 mars, 22.00-03.00. Pröjs? 50 kronor i dörren, 18-års gräns i baren

Review3978_Trainwreck